*A bejegyzés
cselekményleírást tartalmaz*
Ezt a filmet a
napokban néztem meg, és nagyon tetszett. Mondjuk nem az a fajta alkotás, amit
újra és újra meg szeretnék nézni, mert a II. Világháború és a Holokauszt nem a
kedvenc témám. (Hozzáteszem, az a
legnagyobb bajom, hogy minden filmből az derül ki, hogy mennyire kell sajnálni
a zsidókat. Mindeközben a háború civil áldozatainak száma sokszorosa volt a
zsidóknak, és velük soha egyik filmalkotás sem foglalkozik. Ettől függetlenül
nem sajnálom kevésbé egyik embert sem, aki abban a borzalmas korszakban
vesztette életét)
A Hölgy aranyban c.
filmet Simon Curtis rendezte, akinek nevéhez a 2011-es Két
hét Marylinnel c. alkotás is fűződik.
A történet félig meddig igaz, mert valóban létezett egy bizonyos Maria
Altmann, aki Bécsben született, de a II. Világháború idején, amikor a Náci
csapatok megszállták Ausztriát, elszökött onnan és végül Kaliforniában
telepedett le. Az is igaz, hogy 2006-ban több Gustav Klimt által festett képre
adta le jogos követelését, amit a Nácik annak idején jogtalanul elraboltak a
családjától, később pedig a híres Belvedere Galériába kerültek.
A filmet egyelőre
csak feliratos formában lehet megtekinteni, de engem ez egyáltalán nem zavart,
mert így legalább hallhattam, amint a címszerepet játszó Helen Mirren
csodálatosan hozza az osztrák akcentust. Egyébként az egyik kedvencem a
filmben, hogy bár az események a jelenben játszódnak, ahogy a főhősnő annyi év
után újra Bécs utcáin sétál, a szeme előtt megelevenedik a múlt is…
Nekem azért
tetszett ez a film, mert nem próbálta meg erőszakosan az arcomba tolni, hogy
igen volt egy szörnyű háború, és ezt ne merjem elfelejteni. Sokkal inkább az
emberi kapcsolatokról szólt, és ez merőben szimpatikussá tette a szememben az
egész alkotást. Persze lehet azon vitatkozni, hogy kinek van igaza, a nőnek,
aki vissza akarja kapni az őt jogosan megillető képet, vagy egy országnak,
akinek a nemzeti image lett Gustav Klimt Adele Bloch-Bauer I. alkotása.
A történet elején Maria Altmann (Helen Mirren) a nővére temetésén mond beszédet. Az egyik kedves
ismerőse odalép hozzá, hogy lerója kegyeletét, és felajánlja kezdő ügyvéd fia szolgálatait,
mert Mariának tanácsra lenne szüksége a hagyatékkal kapcsolatban.
Randy
Schoenberg
(Ryan Reynolds), egy jól menő ügyvédi
irodánál próbál elhelyezkedni, miután a saját vállalkozása rövid idő alatt
csődbe ment. Nagyon szüksége lenne a munkára, mert felesége már a második
gyermekükkel várandós, és szinte minden tartalékukat felélték.
Randy szerencsésen
túljut az interjún, és megkapja az állás, bár nehéz eldönteni, hogy a szakmai
tudásának, vagy osztrák gyökereinek, híres zeneszerző nagyapjának, és nem
kevésbé híres bíró apjának köszönheti-e mindezt.
A férfi az első
találkozásakor, habókos vénasszonynak véli Mariat, akit csakis az anyja unszolására
keresett fel. De amikor a nő közli vele, hogy nemrég elhunyt nővére holmija
között, a nagybátyjuk végakaratára utaló levelet talált, számára is kezd
érdekessé válni a találkozó. Maria nagynénje Adele Bloch-Bauer állt modellt Gustav Klimt egyik legszebb
portréjához, és a kép sokáig a nő családjának birtokában volt, ám közbeszólt a
háború.
A nő már többször
kapcsolatba lépett az Osztrák állammal, és a Belvedere Galériával is, de rendszeresen
az orrára „csapták” az ajtót. Randy a karrierje szempontjából nagy lehetőséget
lát a dologban, és ráveszi Mariat, hogy utazzanak el Bécsbe.
Ahogy az idős nő a
csodálatos város utcáin sétálgat, ezernyi szép, és keserédes emlék elevenedik
meg lelki szemei előtt. Megtudhatjuk, hogyan élt gyermekkorában a családjával,
és mennyire szoros kapcsolatot ápolt a nénikéjével.
A történet egyik
kulcsfigurája Hubertus Czernin (Daniel Brühl) a német újságíró, aki szeretne segíteni Mariának
visszaszerezni a jogos tulajdonát. (A
filmben az apja náci múltjának ellentételét hozza fel indokként, de a
valóságban Hubertus apja sosem volt Hitler szimpatizáns).
Az mindenképpen
Mrs. Altmann segítségére van, hogy Ausztria, nemrégiben jóvátételi
törvényt hozott, tehát minden jogtalanul elrabolt műkincsnek vissza kell
kerülnie jogos tulajdonosához. Csakhogy ez bizony olyan, mint Pandóra
szelencéje, mert, ha ezt egyszer elkezdik, mindig sorra fognak felbukkanni
olyanok, akik visszakövetelik a jussukat.
Ezért is ragaszkodik
a Belvedere Galéria és az ügyben illetékes Miniszter foggal körömmel a Klimt
festményhez, ami úgyszólván az ország Mona Lisajaként van számon tartva. Bár az
azért mindenképpen a Galéria ellen szól, hogy sokáig titkolták a portrén
szereplő hölgy zsidó származását, sőt még a nevét sem voltak hajlandóak kiírni
évekig.
De Randy nem akarja
feladni a harcot, még akkor sem, amikor Maria már inkább meghátrálna. A nő
annyira összetört lelkileg attól, ahogy azok az emberek bántak vele, akik ugyanannak az országnak a szülöttei, mint ő maga, hogy még Esteé Lauder fiának nagylelkű adományát is elutasítja, aki hajlandó
lenne támogatni a pert, ha utána a nő eladja neki a portrét. Mindenki félreérti Maria szándékát, őt nem a pénz érdekli, hanem az igazságosság!
Randyben újjáéled a
zsidó nemzeti öntudat, mikor Bécsben jár, és hajlandó bármit alárendelni annak, hogy
pert indítson az Ausztria ellen a Klimt festményért, és hogy elismertesse a kép jogtalanul került a galériába.
De a per
megkezdéséhez több millió euróra lenne szükségük, azonban Randy addig küzd, míg
ki nem találja, hogyan tudnák megkerülni ezt a dolgot…
Helen Mirren, mint
mindig most is nagyszerűen alakít, bár ezt a korábbi filmjeit tekintve már nem
is volt kérdés számomra. Egyszerűen nem tud rosszul szerepet választani. A
királynő című filmért Oscar díjat, melyben II Erzsébetet személyesíti meg.
A kétszeres Golden Globe díjas színésznő eredeti neve Jelena Vasziljevna
Mironova, orosz származású szülei révén, de ő maga már Angliában született.
Vezetéknevüket még Édesapja változtatta meg Mirren-re. A hölgy a nyolcvanas
években a nála fiatalabb Liam Neeson
kedvese volt. Nyíltan felvállalja, hogy nem vallásos, de saját elmondása
szerint, mindig is spirituális személy volt, hiszen kislánykorában sokáig hitt
a tündérekben. : ) 2008-ban egy interjúban elmondta, hogy diákkorában
megerőszakolták, és hogy a 20-as éveiben használt kokaint.
Az 1965- től
aktívan dolgozó színésznő nevéhez megszámlálhatatlanul sok színpadi és filmes
munka fűződik. Ismertebb filmjei: Bosszúból jeles,
Felül semmi, Az emberrablás, A dolgok állása,
Gosford Park, Az adósság, Red, Hitchcock, Az élet ízei
Ryan Reynolds a kritikusok szerint nem igazán hozott jelentős alakítást a filmben, de
én meg voltam vele elégedve. Korábban ritkán lehetett őt drámai szerepekben
látni, ám egy ideje már ebben a műfajban is többször kipróbálta magát. Az egyébként
vígjátékairól elhíresült 38 éves filmszínész sokáig Alanis Morissette énekesnő jegyese volt, majd a szakításukat követő
évben már Scarlett Johanssonnak
csapta a szelet, akit el is vett feleségül, de két év múlva már különváltak
útjaik.
2012-ben A színész kicsapongó természete lecsillapodott, amikor elvette
Blake Lively színésznőt, és két év múlva megszületett James (szokatlan név) nevű kislányuk. Ryan évek
óta a Hugo Boss parfüm arca.
Ismertebb filmjei: Buliszervíz, Penge: Szentháromság, Csak
barátok, Mindenképpen talán, X-Men kezdetek, Zöld lámpás,
Testcsere, Nász-ajánlat, R.I.P.D. – Szellemzsaruk
A film angol nyelvű, magyar feliratos előzetese itt található: Hölgy aranyban
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése